Tarifikační program pro CISCO Call Manager (CUCM)
Tarifikační program WIN-TEL/CCM je určen pro sběr a zpracování dat ze systému IP telefonie Cisco Call Manager. Program nemá žádné speciální nároky na hardware počítače ani na software, vyžaduje pouze připojení k systému, na kterém je provozován CCM od verze 4.0 výše (aktuálně 11.0).
1. Zajištění sběru dat
Záznamy dat o hovorech CDR (modul Zápis) jsou získávána ze systému CCM z více zdrojů.
1.1.1 Databáze MSSQL CCM V 4
Program WIN-TEL (modul Zápis) v uživatelem zvolených intervalech stahuje záznamy z databáze CDR (Microsoft SQL). Databáze je zpřístupněna pomocí ODBC rozhraní a jsou vyžadována práva jen pro čtení (záznamy v databázi nejsou měněny ani mazány). Stahování dat je optimalizováno na minimalizaci zátěže CCM databáze.
1.1.2 Databáze MSSQL CCM V 5 výše
Vysílaná data CCM jsou zaznamenávána FTP serverem v modulu Zápis.
1.2 Záznamy aktivity bran H 323 z Radius serveru na počítači CCM
V případě používání bran se signalizací podle normy H 323 neobsahují údaje o hovoru získané z databáze CCM všechny informace potřebné pro správnou tarifikaci (hlavně specifikaci hovorem použité odchozí linky). Proto jsou stahovány ještě dodatečné údaje ze záznamů o aktivitě brány. Tyto soubory jsou vytvářeny pomocí Radius serveru, který je součástí operačního systému Microsoft Windows Server. Ten je nainstalován na PC, na kterém běží CCM (popř. na některém jiném v síti LAN). V případě, že není Radius server MS Windows k dispozici ( např. Cisco Express, CCM V 5), je možné použít Radius server v modulu Zápis. V tomto případě je nutné zajistit nepřetržitý běh modulu Zápis (spustit Zápis jako službu na stále spuštěném PC).
1.3 Sběr dat z brány 2N GSM Voice blue
Data jsou sbírána prostřednictvím modulu Zápis.
1.4 Připojení bran pomocí SIP trunks
Poslední verze programu WIN-TEL umožňuje rovněž zpracovávat data z připojených bran i pomocí SIP trunků.
2. Zpracování dat – Vyhodnocení
Po stažení dat do PC a spuštění modulu Vyhodnocení dojde k automatické konverzi stažených dat do vnitřního formátu programu WIN-TEL. Pak je možné provádět vyhodnocení hovorného a jeho zpracování pro statistické a fakturační účely. Při prvním spuštění je nezbytné zvolit přiřazení tarifních programů operátorů (cenových plánů) jednotlivým používaným vnějším linkám. Systém pracuje se všemi typy hovorů (odchozí, příchozí, přepojované, konferenční) a zpracovává následující údaje o hovoru: volající a volané číslo, čas hovoru, délku hovoru, délku vyzvánění, autorizační kód. Další vlastnosti jsou stejné jako u programu WIN-TEL pro telefonní pobočkové ústředny.
3. Požadavky na HW,SW
Program WIN-TEL/CCM může být instalován na Server CCM (výrobce ovšem nedoporučuje z hlediska záruk) nebo na samostatném tarifikačním serveru (MS Windows 2003/2008/2012 server) nebo pouhém PC (MS Windows 7 a výše). Program pro svůj běh nevyžaduje žádnou další databázi (SQL nebo jinou) ani žádný další licencovaný (ani nelicencovaný) software.
4. Varianty
CCM – verze 4.1, 4.2, 5.0, 6.0, 7.0, 8.1, 9.1, 10.1, 11.0
CCME – Expres